Publiek Gekonkel
Moderator: Beheer
Nog geen antwoord op àl mijn vragen:
- wanneer vormt een staat een directe bedreiging? Als het een buurstaat is, of een halve wereld weg is?
- wat is bemoeien met het handelen van de eigen staat? Het Marshallplan was ook het bemoeien met de eigen staat? Wat nou als een land een ander land heeft aangevallen en om hulp vraagt, val jij dan ook dat andere land aan?
- Is het niet toegestaan om die staat te bezetten ten einde het te verlossen van een tiran?
- wat eten we vandaag?
- hoelang is een chinees.
Zomaar wat vragen naar aanleiding van je conclusie!
Groeten,
Govert
- wanneer vormt een staat een directe bedreiging? Als het een buurstaat is, of een halve wereld weg is?
- wat is bemoeien met het handelen van de eigen staat? Het Marshallplan was ook het bemoeien met de eigen staat? Wat nou als een land een ander land heeft aangevallen en om hulp vraagt, val jij dan ook dat andere land aan?
- Is het niet toegestaan om die staat te bezetten ten einde het te verlossen van een tiran?
- wat eten we vandaag?
- hoelang is een chinees.
Zomaar wat vragen naar aanleiding van je conclusie!
Groeten,
Govert
- Van Angeren
- J.W. von Goethe
Goed, dus wat jou betreft sla ik jou de volgende keer in elkaar en beroof ik je van je geld en beroep ik me op het recht van de sterkste. Bestaat deze mogelijkheid: ja. Willen we onze (internationale) samenleving op deze wijze inrichten? Lijkt me discutabel. En daarom bespreek je dat soort zaken meestal wat uitgebreider.Tycho wrote:RECHT VAN DE STERKSTE!
- Hunsucker MSc BSc
- Een kansloze kerel... Studeren, lul!
- Van Angeren
- J.W. von Goethe
Jullie rechtenstudenten lijken wel een religieuze groepering, die baseren ook alles op wat er in een of ander boek staat geschreven. Het punt Job, is natuurlijk dat er mensen zijn die de wetgevende macht vormen en bepalen wat er o.a. in dat boekje komt te staan. Derhalve hebben deze mensen niet een wetboek om op terug te vallen, omdat zij uiteindelijk bepalen hoe die wetten er uberhaupt uit moeten zien. Als politicoloog wordt je voorbereid voor dergelijke functies en zul je dus moeten analyseren ipv quoten uit een wetboek.Job wrote:@Bart: Art. 33 jo Art. 2 lid 4 VN-Handvest, in beginsel vreedzame geschillenbeslechting.
Indien sprake is van zelfverdediging (VS beroept zich hierop)
Art. 51 VN-Handvest, Gewapend geweld is toegestaan mits de VN-Veiligheidsraad wordt ingelicht.
klaar...
@ Job
Echt weer dat juridische geneuzel! Wat nou als ik toch een land wil aanvallen zonder dat het mij aanvalt? Dan zijn er nog steeds voor- en nadelen alsmede voor- en tegenstanders. Deze hebben allebei niet de wijsheid in pacht. Dus zitten we met het probleem wat Bartje moet gaan behandelen zijn zijn paper.
Tevens ligt hier het verschil tussen de cursus rechten en de studie politicologie: niet klaar kunnen/willen zijn met het opzoeken van de wet die erover gaat.
Groeten,
Govert
ps.
Ik begrijp dat de discussie uit Barts paper ten grondslag ligt aan de wetgeving/bepaling in het handvest, dus dat je toch een beetje gelijk hebt
Echt weer dat juridische geneuzel! Wat nou als ik toch een land wil aanvallen zonder dat het mij aanvalt? Dan zijn er nog steeds voor- en nadelen alsmede voor- en tegenstanders. Deze hebben allebei niet de wijsheid in pacht. Dus zitten we met het probleem wat Bartje moet gaan behandelen zijn zijn paper.
Tevens ligt hier het verschil tussen de cursus rechten en de studie politicologie: niet klaar kunnen/willen zijn met het opzoeken van de wet die erover gaat.
Groeten,
Govert
ps.
Ik begrijp dat de discussie uit Barts paper ten grondslag ligt aan de wetgeving/bepaling in het handvest, dus dat je toch een beetje gelijk hebt
- Mahieu
Altijd leuk, zelfverdediging.
Zoals in South Park ooit treffend weergegeven werd:
Zoals in South Park ooit treffend weergegeven werd:
Jimbo and Ned's idea of hunting is to slaughter every living thing in sight via military weaponry. They get around the regulations by yelling "It's coming right for us!" in order to exploit the loophole that they can kill any animal in self-defense.
- Pieter
Waar Bart een heel paper voor nodig heeft weet Tycho in een zeer korte zinsnede te verwoorden, hulde!
Iets mooier geformuleerd zou je dus op de volgende conclusie komen: In principe heeft een staat altijd het recht een andere staat aan te vallen en desgewenst te bezetten. Deze stelling is gebaseerd op een recht dat al ver voor onze jaartelling gold en nog steeds toepasbaar is, namelijk het recht van de sterkste.
Iets mooier geformuleerd zou je dus op de volgende conclusie komen: In principe heeft een staat altijd het recht een andere staat aan te vallen en desgewenst te bezetten. Deze stelling is gebaseerd op een recht dat al ver voor onze jaartelling gold en nog steeds toepasbaar is, namelijk het recht van de sterkste.
- Van Angeren
- J.W. von Goethe
- Van Angeren
- J.W. von Goethe