Actualiteitendiscussie

Deze pagina is publiek toegankelijk. Er is ook een beveiligde konkelpagina, die zichtbaar wordt na inloggen.

Moderator: Beheer

Locked
Dennis
Mooie lul, zum wohl!
Mooie lul, zum wohl!

Post by Dennis »

voorlopig nog even werken
Van Vleuten
Een kansloze kerel... Studeren, lul!

Post by Van Vleuten »

Bos krijgt het flink heet onder de voeten. Nederland 1. JETZT!
Van G.

Post by Van G. »

Job wrote:Nee Govert het hele verhaal is dat het kabinet de pensioen leeftijd wel omhoog wil gooien. Ze hebben de FNV de mogelijkheid gegeven een ander voorstel in te dienen, als ze dit niet doen, of het niet bevredigend is gaat de pensioen leeftijd gewoon omhoog. Belachelijk, sinds wanneer is de FNV een partij? Sinds wanneer beslist de FNV wat het kabinet moet doen?
Lees nog even een keer goed mijn post, dit is namelijk precies was ik zeg :-).

Ik vind het wel grappig van het kabinet. Ze zeggen nu gewoon: nou FNV, jullie weten het toch zo goed? Verzin zelf voor oktober dan een betere oplossing?! Wat uiteindelijk gebeurt in oktober, dat staat zeker ter discussie, maar daar zijn we nog niet. (Al is wat Raymon zegt wel een te verwachte uitkomst)

de FNV is geen partij net zo min dat de VNO-NCW dat is, maarrrr.... De meeste Nederlanders zijn óók werknemer of werkgever, dus is het niet zo gek dat ze mee mogen praten. Een andere optie is natuurlijk om, net als in Frankrijk, gewoon mensen te gaan gijzelen (directeur 3M) of de openbare orde te gaan verstoren om je zin te krijgen. Maar dan ben ik toch blij dat het bij ons bij (veel, dat wel) praten blijft. Zo blijft bijvoorbeeld het OV gewoon rijden in Nederland, terwijl er onderhandeld wordt over de lonen/CAO's.
Van Vleuten

Post by Van Vleuten »

Ik zit in de UB te soggen en te huilen.

Het debat op zich is wel interessant, maar alleen omdat dit een kans is voor de oppositie om dit kabinet en de coalitiepartijen te fileren. Dan moeten ze elkaar natuurlijk niet in de haren vliegen (SP?)
Raymon

Post by Raymon »

Het maakt de politiek er toch alleen maar spectaculairder van! Wat een spectakel dit debat, ik zit echt op het randje van m'n stoel te joelen en te juichen.
Today's softness is tomorrow's nightmare - N. Kroes
Van Vleuten

Post by Van Vleuten »

Ah, en meneer Wilders liep net weg uit de Tweede Kamer met zijn gehele fractie omdat hij dit debat een grote poppenkast vond. De coalitiepartijen zouden toch geen millimeter afwijken van de door het kabinet uitgezette koers, met of zonder dit debat. Beetje flauw, maar zijn achterban zal het wel weer helemaal geweldig en slim vinden omdat er zo even aan die 'Haagse achterkamertjes' wordt geschud. Leuk.

Beetje onzin om hier nu mee te komen. Zo zijn debatten in de Tweede Kamer eigenlijk altijd wel geweest. Dat heet dan ook kabinet en meerderheidsregering.
Raymon

Post by Raymon »

Het kabinet heeft het juist slim gespeeld. Nu mag de FNV nog met een beter initiatief komen. Needless to say, er is helemaal geen beter initiatief. Nu denken de FNV leden dat ze nog mee mogen praten, maar het besluit is natuurlijk al lang genomen.
Today's softness is tomorrow's nightmare - N. Kroes
Hunsucker MSc BSc

Post by Hunsucker MSc BSc »

Robin wrote:66 jaar?
Geweldige vraag:
"Meneer Balkenende, waarom heeft u niet tegen mevrouw Jongerius gezegd: 'Ho eens even, ik ben hier de baas!'?"
Ik heb toch oprecht zo'n takkehekel aan Jongerius. Die is echt de vleesgeworden vervelende feministe die nu ook nog eens een soort halve oppositierol vervult vanuit een niet-democratisch orgaan. Kijk eens naar al die protesterende FNV'ers, met hun rare hoedjes, Balkenendemaskers, fluitjes, toeters, bellen en foutief gespelde spandoeken, waarvan het rijmpje niet eens rijmt en al helemáál niet dicht.
I tip my hat to you, sir! :clap:
Up! UP! We don't crawl here at Hudsucker Industries!
Felix

Post by Felix »

En wat vinden de werkgeversorganisaties van dit plan? Als de AOW-leeftijd omhoog wordt gegooid, dan blijven werkgevers zitten met een hoop mensen die ze eigenlijk niet willen hebben. Oudere werknemers zijn namelijk over het algemeen duurder en minder flexibel dan de jongere generatie. Je ziet het nu al: als je met 57 jaar je baan verliest en gaat solliciteren kan je bijna nergens meer terecht.

Economisch gezien denk ik ook dat dit geen beste is, aangezien de mensen die nu werken en gewoon op hun 65ste ermee uit willen scheien (een meerderheid van de beroepsbevolking) per persoon 24*800 euro gaan sparen om de twee jaar AOW die ze dus niet krijgen op te vangen. Dit betekent dat er minder grote uitgaven zullen worden gedaan en dat is niet best voor een economie die in crisis verkeert.
"Поехали!"

- Yuri Gagarin
Job

Post by Job »

Nee Govert het hele verhaal is dat het kabinet de pensioen leeftijd wel omhoog wil gooien. Ze hebben de FNV de mogelijkheid gegeven een ander voorstel in te dienen, als ze dit niet doen, of het niet bevredigend is gaat de pensioen leeftijd gewoon omhoog. Belachelijk, sinds wanneer is de FNV een partij? Sinds wanneer beslist de FNV wat het kabinet moet doen?

Het voordeel van deze "actie" is dat het kabinet de bal bij de vakbonden heeft gelegd. Als ze geen beter voorstel hebben, dan hebben ze een kans gehad. En heeft het kabinet een vrij briefje. En daarom hou ik niet van politiek gekonkel maar daadkracht, het is een soort praesidiaal besluitenloosheid :wink:

Economen zijn verdeeld over het plan, ik weet het nog zo net niet wat ik ervan moet vinden.
Van Vleuten

Post by Van Vleuten »

Dan vind ik de vraag aan Balkenende, hoewel het leuk klonk, erg relevant.
Robin wrote:"Meneer Balkenende, waarom heeft u niet tegen mevrouw Jongerius gezegd: 'Ho eens even, ik ben hier de baas!'?"
Nederlands poldermodel en alles, maar ik betwijfel of de achterban van de FNV zo stom is dat ze niet zien dat het zeer redelijk is om die leeftijd omhoog te gooien. Daarnaast speelde dit ook al voor de crisis. Op een bepaald moment (en liever op een moment dat mensen er meer begrip voor hebben zoals nu) zal die leeftijd sowieso omhoog gaan. Ook, zoals Job zei, dankzij de gigantische hoeveelheid babyboomers.
Van G.

Post by Van G. »

Robin wrote:Ik dacht dat jij tegen besluiteloosheid was? Ik vind dat het kabinet op deze manier de bal ergens anders neerlegt, hoewel ze juist in zo'n tijd wat sterker op moeten treden. Overigens ben ik niet tegen advies van de SER, maar het stelt iets dat nu al zo lang in de pijpleiding zit uit. Ik ben erg benieuwd naar wat het alternatief is dat de SER aan gaat voeren. Verhoging van de AOW-leeftijd lijkt eerder een hete kastanje die dit kabinet niet uit het vuur wil halen, om niet nog meer stemmers tegen zich in het harnas te jagen.

Dat is toch wel het nadeel van democratie, dat men niet door de zure appel heen wil bijten (of laten heenbijten) uit angst voor afrekening door (delen van) het volk dat geen begrip heeft voor paardenmiddelen.
Voorlopig heeft het kabinet gezegd dat ze de pensioen leeftijd nog niet op dit moment ophoogt. Een onderdeel van de uitkomsten van de onderhandelingen tot nu toe. Zie het als het water wat het kabinet bij de wijn heeft gedaan om tot een akkoord te komen. Maar, het is niet van de baan. Ze gaan het later doen. Tot die tijd krijgen de werknemersorganisaties de tijd om een alternatief te bedenken die aangenomen wordt, mits het net zo veel geld oplevert.

Wel even het hele verhaal in ogenschouw nemen :-).
Job

Post by Job »

Jeej, er is weer eens een gewone discussie gaande!
Dat de pensioenleeftijd omhoog gaat, boeien! Is het niet nu dan wordt deze beslissing in ieder geval voor mijn 65 toch al genomen. Het is financieel niet mogelijk de AOW grens op de 65 te handhaven, zeker niet als die vrolijke babyboomers dadelijk stoppen. Mevrouw Jongerius is bang dat ze dit zielige werk moet doen tot haar 67, haar probleem...

Waar ik me dan helemaal aan kapot ergeren is die populist van een Wilders die dit een asociale gedachte vindt. Zijn oplossing: geen geld meer ontwikkelingssamenwerking , stop de integratie en we moeten uit Europa stappen... damn wat een goede oplossing, laten we Nederland in een isolement plaatsen!
Van Vleuten

Post by Van Vleuten »

Ik dacht dat jij tegen besluiteloosheid was? Ik vind dat het kabinet op deze manier de bal ergens anders neerlegt, hoewel ze juist in zo'n tijd wat sterker op moeten treden. Overigens ben ik niet tegen advies van de SER, maar het stelt iets dat nu al zo lang in de pijpleiding zit uit. Ik ben erg benieuwd naar wat het alternatief is dat de SER aan gaat voeren. Verhoging van de AOW-leeftijd lijkt eerder een hete kastanje die dit kabinet niet uit het vuur wil halen, om niet nog meer stemmers tegen zich in het harnas te jagen.

Dat is toch wel het nadeel van democratie, dat men niet door de zure appel heen wil bijten (of laten heenbijten) uit angst voor afrekening door (delen van) het volk dat geen begrip heeft voor paardenmiddelen.
Felix

Post by Felix »

Frans Weerkamp wrote:voor meer informatie zie www.sp.nl
Niet slechts even kijken, nee! Stemmen!
"Поехали!"

- Yuri Gagarin
Locked